laga-en-iPhone-skärm

Vad du ska tänka på när du ska laga en iPhone skärm

Det finns många olika aspekter att tänka på när man ska laga sin iPhone, ofta många fler än vad man kan tro. Även om själva lagningen av en iPhone skärm kan kännas litet finns det andra viktiga delar att tänka på inför en lagning; självklart är priset en stor del, men även valet av reparatör, kvalitet på de reservdelarna som används, hur lång tid reparationen tar samt hur du lämnar in telefonen till butiken. Det finns många olika aktörer på marknaden, och tyvärr är inte alla seriösa och erbjuder lagningar av god kvalité. I den här guiden tar vi upp några av de viktigaste sakerna du bör tänka på innan du lämnar in din iPhone skärm för lagning, för att du ska få ett så bra resultat som möjligt.


Laga iPhone skärm – byta glas eller display?

Det kan vara svårt att veta om man endast behöver byta glaset på sin iPhones skärm eller hela displayen. Vilken lagning som krävs beror på skadan, och ibland kan det även vara svårt att se med blotta ögat, genom skärmens sprickor och glassplitter, om displayen har skadats eller inte.

För att få reda på vilken reparation just din iPhone behöver är det bäst att gå till en reparatör och be dom undersöka telefonen. Förutom glaset kan det även vara touchfunktionen eller LCD-displayen som gått sönder och behöver bytas ut.


Val av reparatör

Det kan hända även den bästa; plötsligt glider telefonen ur händerna och med en duns ramlar din iPhone i marken. Den fina skärm du en gång hade är nu fylld av sprickor, ibland går telefonen fortfarande att använda, ibland är det helt kört. Så vad gör man?

När ens iPhone skärm har gått sönder har man fyra alternativ:

  • Lämna in telefonen för lagning i en Apple-butik
  • Lämna in telefonen för lagning hos en mobilreparatör
  • Byt skärmen själv
  • Köp ny telefon

Vilket val som passar dig bäst är självklart upp till dig själv! Men det finns många för- och nackdelar med alla de fyra olika alternativen. Olika reparatörer erbjuder även olika alternativ för lagning; en del har endast drop in, en del låter dig lämna telefonen där och hämta vid senare tillfälle och vissa erbjuder även att du skickar in telefonen till dem med post för lagning. Många reparatörer har drop-in och kan byta skärm på din iPhone på cirka 30 minuter, så du slipper vara utan din telefon en längre stund.


Priset är skillnaden, eller?

När man har valt sitt alternativ av reparatör är det dags att välja just vilken reparatör man ska vända sig till. Dyr betyder inte bäst, och billig betyder inte att du får en lagning av dålig kvalitet. Priset speglar såklart både kvalitén och servicen du får, men mobilreparatörer som är stora och tillhör kedjor kan oftast erbjuda ett bra pris på reparationer eftersom de kan köpa in större kvantiteter av reservdelar.


Vad säger recensionerna?

Så hur väljer man egentligen reparatör? I dag finns det en hel drös med reparatörer på marknaden, som alla är mer eller mindre seriösa. Det bästa är om du söker upp några reparatörer som ligger geografiskt nära dig, och sedan söker på internet för att se recensionerna av deras service. Kolla in sociala medier, Yelp och Google för att få dig en uppfattning.


Reservdelar – kvalitet

Det kan vara lätt att tro att originaldelar från Apple alltid är bäst – men det behöver inte nödvändigtvis vara så. Tack vare den fria marknaden och konkurrensen som finns för tredjepartstillverkade reservdelar för iPhones håller dessa reservdelar generellt en väldigt hög kvalitet; många är så pass bra att det inte går att se någon skillnad på kopior och original.


Innan du lämnar in din iPhone för lagning

Det finns några saker som kan vara bra att tänka på innan du lämnar in din iPhone för att laga skärm:

  • Säkerhetskopiera din iPhone. Det kan kännas som ett onödigt steg, men lita på oss – du kan aldrig säkerhetskopiera din telefon ”för mycket”.
  • Om du har en Apple Watch är det alltid klokt att även säkerhetskopiera den, samt ta bort parkopplingen, innan du lämnar in din iPhone för lagning. På så sätt är det enklare att koppla ihop dina enheter igen efter en reparation, och kan enkelt använda dig av säkerhetskopieringarna för att komma i gång snabbt.
  • Kom ihåg ditt Apple-ID och lösenord. Beroende på vad för lagning din iphone behöver är det alltid klokt att ha ditt Apple-ID och lösenord nära till hands.
  • Avaktivera ”Hitta min iPhone”. Apple har satt en stopp för att kunna genomföra diagnostik på iPhones som har ”Hitta min iPhone” aktiverat. Du måste alltid avaktivera ”Hitta min iPhone” för att din reparatör ska kunna köra diagnostik på den, du avaktiverar funktionen enkelt via inställningarna på din iPhone.


Förhindra att din iPhones skärm går sönder igen

Även en liten spricka i skärmen kan bli ett stort problem, därför rekommenderar vi alltid att du använder ett skärmskydd. Att skydda din telefon, och välja att laga den om den går sönder i stället för att köpa en ny är bra för både miljön och plånboken. Ofta håller mobiler mycket längre än vad vi tror, och kan kännas som nya igen med en ny skärm och ett nytt batteri.

Mobilreparatör-Uppsala-1